Huidige stand van zaken
Sinds 2020 zijn er diverse maatregelen genomen om de geluidsoverlast te verminderen, zoals strengere limieten voor het aantal vliegtuigbewegingen en de reductie van de geluidsruimte. De geluidruimte is sinds 2022 stapsgewijs verkleind, maar door vertraagde vlootvernieuwing stagneert deze afname in 2025.
Evaluatie en vooruitblik
De evaluatie van het sturingsmodel is vervroegd en wordt in de eerste helft van 2025 afgerond. Op basis van deze evaluatie worden er beleidskeuzes gemaakt voor de periode 2026-2030. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat presenteerde tevens de eerste resultaten van een onderzoek naar vlootvernieuwing. Hoewel de overgang naar stillere toestellen vertraagd is door motor- en leveringsproblemen, wordt vanaf 2028 een versnelling verwacht waardoor de vlootvernieuwing in 2030 rond de 60% moet uitkomen. Volgens deze voorspelling blijft ook na 2030 de vlootvernieuwing doorzetten.
Wat staat er op de agenda?
In 2025 worden de definitieve geluidsnormen bepaald op basis van de nieuwste gegevens. De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Defensie informeren het LEO over de onderzoeken die worden uitgevoerd en betrekken het LEO bij de verdere uitwerking van het sturingsmodel geluid.