Voorstel voor een alternatief voor de boeteregeling gepresenteerd

21-12-2024

11 december is tijdens het informatieve gedeelte van het Luchthaven Eindhoven Overleg een presentatie gegeven met een nieuw voorstel dat zich richt op het verminderen van de nachtelijke vliegtuiglandingen die plaatsvinden na 23.00 uur.

Huidige afspraken
Momenteel gelden de volgende regels voor civiele luchtvaart tussen 23.00 en 24.00 uur:

  • Geen geplande landingen.
  • Maximaal acht vertraagde landingen per dag.
  • Tussen 23.30 en 24.00 uur maximaal twee vertraagde landingen per dag, met een jaarlijks maximum van 50.
  • Landingen met een speciale extensie (een extensie mag de luchthaven verlenen aan vluchten met een vertraging veroorzaakt door een slot, een technisch mankement of slechte weersomstandigheden onderweg) blijven toegestaan tot middernacht.

Oorzaken van vertraging
Uit de analyse blijkt dat de voornaamste oorzaak van late aankomsten "Aircraft Rotation" is (technische code 93), wat verwijst naar vertragingen door late aankomsten van een vliegtuig uit een eerdere vlucht. Andere veelvoorkomende oorzaken zijn:

  • Capaciteitsproblemen in het luchtruim (code 81).
  • Restricties op de luchthaven van vertrek (code 89), zoals weersomstandigheden, personeelstekort of operationele beperkingen.

Tijdens de presentatie heeft Transavia inzicht gegeven in de acties die zij al ondernemen om het aantal vertraagde landingen te verminderen.

Het voorstel
Om meer inzicht te bieden en toekomstige vertragingen te voorkomen, wordt voorgesteld om:

  1. In de jaarlijkse rapportage van het Regionaal Informatie Centrum (Rapportage Geluidshindermeldingen) een specifieke paragraaf op te nemen over het aantal aankomsten na 23.00 uur, inclusief een analyse van de vertragingsoorzaken.
  2. Regelmatig terugkerende oorzaken te bespreken tijdens de vergaderingen van het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO), waarbij luchtvaartmaatschappijen kunnen aangeven welke maatregelen zij gaan nemen.

Met deze aanpak hoopt men beter zicht te krijgen op de oorzaken van vertragingen en deze structureel te kunnen verminderen. Dit zou niet alleen de overlast voor omwonenden moeten beperken, maar ook de operationele efficiƫntie binnen de luchtvaart verbeteren. Tijdens de formele vergadering zijn er door omwonendenvertegenwoordigers nog wel enkele kanttekeningen geplaatst bij dit voorstel. Zij vragen zich af of dit het gewenste effect gaat hebben.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen