Noodzakelijke vernieuwingen
De start- en landingsbaan is vanwege de technische levensduur van de bestaande infrastructuur (onderhoudscyclus van 10 jaar) toe aan modernisering. De hoofdbaan en intersecties zullen worden vernieuwd en zullen voldoen aan de NATO-eisen. Ook zullen er verbeteringen worden doorgevoerd aan de waterhuishouding en de verlichting op de baan zodat er met beperkt zicht ook gebruik gemaakt kan worden van de baan. Daarnaast wordt een gedeeltelijke oost-rolbaan aangelegd om het aantal baankruisingen met 70% te verminderen, wat de veiligheid en efficiëntie van het vliegveld aanzienlijk zal verhogen.
Planning en impact
De voorbereidende werkzaamheden starten in 2025, met grondwerkzaamheden en het verplaatsen van de Meteo-tuin. Vanaf februari 2027 gaat de luchthaven tijdelijk dicht om de hoofdbaan en aansluitende infrastructuur grondig aan te pakken. Naar verwachting zal de luchthaven in juli 2027 weer operationeel zijn, waarna afrondende werkzaamheden plaatsvinden.
Innovaties en duurzaamheid
Een van de hoogtepunten van de renovatie is de implementatie van een CAT IIIb ILS-systeem, dat landingen bij beperkt zicht (tot 50 meter) mogelijk maakt. Dit verhoogt de operationele capaciteit van de luchthaven onder alle weersomstandigheden. Tegelijkertijd worden restanten van de oude ondergrondse infrastructuur verwijderd en wordt de vliegveldverlichting geüpgraded voor een energiezuiniger en toekomstbestendiger vliegveld.
Met deze renovatie bereidt Vliegbasis Eindhoven zich voor op de toekomst, terwijl het blijft voldoen aan de hoogste normen voor veiligheid en duurzaamheid.