Luchthaven Eindhoven Overleg 6 maart

26-03-2025

Tijdens het Luchthaven Eindhoven Overleg van 6 maart zijn er weer een heel aantal onderwerpen behandeld. Er is uitgebreid gesproken over de vertraagde landingen na 23 uur.

Daarnaast is er gesproken over het gezondheidsbelevingsonderzoek en de evaluatie van het LEO, is het jaarverslag van het LEO over 2024 vastgesteld en Het Luchthavenbesluit staat een beperkt aantal landingen na 23 uur toe.

Vertraagde landingen

In 2019 is met het advies ‘Opnieuw Verbonden’ afgesproken dat er na 23 uur geen geplande vluchten meer worden toegestaan. Het Luchthavenbesluit biedt de mogelijkheid voor een beperkt aantal vertraagde landingen na 23 uur. Tijdens dit LEO werden twee voorstellen besproken om het aantal vertragingen verder terug te dringen. Transavia had een voorstel uitgewerkt waarbij ze met een inspanningsplicht het aantal vertragingen willen terugbrengen. Dit voorstel bouwt voort op het advies van oud-wethouder Marc van Schuppen die, op verzoek van het LEO, eind 2024 een advies heeft uitgebracht over de manier waarop het aantal vertragingen valt terug te brengen. Wim Scheffers had een alternatief voorstel uitgewerkt waarbij een stapsgewijze afbouw ervoor moet zorgen dat het aantal vertragingen over een paar jaar tot vijftig is beperkt.

Tijdens de vergadering bleek dat alle partijen streven naar het verder terugdringen van het aantal vertragingen. Transavia en Eindhoven Airport wezen in de discussie op het feit dat in vergelijking met 2019 al veel minder vluchten na 23 uur landen en vroegen begrip voor het feit dat er ook weer nieuwe oorzaken voor vertragingen kunnen ontstaan. Andere omwonenden en randgemeenten steunden het voorstel van Wim Scheffers om met een duidelijk doel te werken, waarbij wel werd aangegeven dat er nog gesproken moest worden over het precieze doel en wat de impact hiervan zou zijn. Transavia en Eindhoven Airport gaven aan weinig te voelen voor een prestatieverplichting. De conclusie van deze discussie is dat onder leiding van de randgemeenten het voorstel van Wim Scheffers verder wordt uitgewerkt, zodat duidelijk is wat het precieze doel moet zijn en er inzicht wordt gecreëerd in de effecten van dit doel voor de luchthaven en luchtvaartmaatschappijen.

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen