Op verzoek van omwonenden onderzocht hij mogelijke verbeteringen om geluidsoverlast te beperken en de vliegroute te optimaliseren.
Wat is het probleem?
De huidige bocht in de vertrekroute vanaf Eindhoven Airport leidt tot variaties in de vluchtpaden. Dit komt onder andere door verschillen in vliegtuiggewicht, weersomstandigheden en technische beperkingen van het Flight Management System (FMS). Hierdoor ervaren omwonenden soms meer geluidsoverlast dan wellicht nodig is.
Een mogelijke oplossing: extra waypoint
De oud-piloot stelt voor om een extra waypoint (navigatiepunt) toe te voegen nabij Stevert. Dit zou ervoor zorgen dat vliegtuigen de bocht strakker en voorspelbaarder kunnen vliegen. Daarnaast adviseert hij een aanpassing in de navigatiesystemen, zodat toestellen met een constante bochtradius (Radius to Fix) kunnen vliegen. Dit zou afwijkingen in de bocht verminderen en de geluidsimpact voor omwonenden verkleinen.
Hoe nu verder?
Zijn bevindingen worden meegenomen in de verdere analyse van de vertrekroute. Experts zullen de haalbaarheid van de voorgestelde wijzigingen moeten toetsen en bekijken of deze in de praktijk kunnen worden doorgevoerd.