Waarom er het afgelopen kwartaal ’s nachts vliegtuigen vertrokken vanaf Luchthaven Eindhoven

28-10-2025

Heeft u het afgelopen kwartaal ook ’s nachts vliegtuigen horen vertrekken of landen? U bent zeker niet de enige.

In onze hinderrapportage over het afgelopen kwartaal signaleren we dat er meerdere keren sprake was van een bijzondere openstelling van de luchthaven, wat leidde tot extra hindermeldingen. Maar hoe zit dat precies: Eindhoven Airport is toch normaal gesproken gesloten in de nacht? In dit artikel leggen we uit waarom er soms toch nachtelijke vluchten plaatsvinden en wat daar allemaal bij komt kijken.

Eindhoven Airport: burgermedegebruiker van de vliegbasis 
Hoe zat het ook al weer? Eindhoven Airport maakt als burgermedegebruiker gebruik van de faciliteiten van Vliegbasis Eindhoven, zoals de start-/landingsbaan, de militaire luchtverkeersleiding, brandweer en vogelwacht. Beide partijen opereren volgens een eigen vergunning met daarbij horende regels. Zo is er voor commerciële vluchten een strikt nachtregime van kracht waarbij er van 12u ’s nachts tot 7u ’s morgens niet mag worden gevlogen. Tussen 23u en 12u ’s avonds zijn er ook geen geplande vluchten meer; enkel vertraagde vluchten mogen dan onder bepaalde omstandigheden nog landen. Voor de militaire operatie van de Vliegbasis gelden in principe dezelfde openingstijden, maar wanneer de situatie daarom vraagt en een militaire inzet nodig is, kan hiervan worden afgeweken en is er sprake van een ‘bijzondere openstelling’. Een voorbeeld hiervan zagen we afgelopen kwartaal, waarbij de op Eindhoven gestationeerde Airbus A330-MRTT tankvliegtuigen meerdere keren in NAVO-verband zijn ingezet.

Wat doet het A330 MRTT-tankvliegtuig?     
Het militaire tankvliegtuig Airbus A330 MRTT is een zogenoemd ‘vliegend tankstation’: een groot toestel dat in de lucht straaljagers kan bijtanken, zodat deze langer in de lucht kunnen blijven en hun missie kunnen uitvoeren. Dit vliegtuig is onderdeel van een internationale samenwerking en is gestationeerd op Vliegbasis Eindhoven. Het toestel kan grote hoeveelheden brandstof meenemen en meerdere straaljagers tegelijk bijtanken, wat essentieel is voor langdurige missies. Daarnaast is het toestel multi-inzetbaar waarbij het kan worden ingezet voor het vervoeren van mensen, vracht of voor medische evacuaties. Zo biedt het niet alleen plaats aan 267 passagiers en tot 45 ton vracht, maar kan het ook worden uitgerust met zes intensive care-units voor het vervoer van gewonden uit oorlogsgebied.

Waarom zijn deze nachtvluchten nodig?     
Een deel van deze nachtelijke inzet hangt samen met de internationale veiligheidssituatie. In de nacht van 9 op 10 september zijn boven Polen Russische drones onderschept; Nederlandse F-35’s hebben daarbij in NAVO-verband daadwerkelijk wapens ingezet. Het tankvliegtuig uit Eindhoven cirkelde die nacht in de buurt van Krakau, zodat straaljagers konden bijtanken en langer in de lucht konden blijven. Zulke missies zijn onderdeel van de Quick Reaction Alert-taak: snel kunnen reageren op dreigingen aan de oostgrens van de NAVO.

De MRTT vliegtuigen die worden ingezet in NAVO-verband om te ondersteunen bij de verdediging van de NAVO oostflank waren ook te bewonderen op de burendag van het AMC. Tijdens deze open dag, die een groot succes was met 1.200 bezoekers, konden omwonenden en belangstellenden het toestel van dichtbij bekijken en meer te weten komen over zijn bijzondere taken.

Wat merkt u als omwonende van deze vluchten?     
Dat u deze vluchten nadrukkelijk hoort, is heel begrijpelijk. ’s Nachts is de omgeving stiller en komt één beweging sterker binnen, zeker bij vertrek of nadering van een groot toestel. In onze cijfers over Q3 zien we dat terug: het totale aantal specifieke hindermeldingen was hoog en de meest gemelde vlucht van het kwartaal betrof een MRTT-vertrek dat overigens keurig de voorgeschreven route vloog. De kern blijft: uitzonderingen in de nacht zijn voorbehouden aan militaire veiligheidstaken, en wanneer ze nodig zijn, worden ze zo transparant mogelijk toegelicht.

Heeft u vragen over een specifieke nacht of wilt u meer weten over een bepaalde vlucht? Laat het gerust weten, het Regionaal Informatie Centrum licht dit graag toe. Of kom op 1 december aanstaande naar onze Luchthaven Roadshow in het Muziekgebouw Eindhoven! Cabaretier Leon van der Zanden leidt een interactieve avond vol open gesprekken met de hoofdpersonen van de luchthaven, scherpe vragen en verrassende inzichten. Na afloop is er een borrel om na te praten met de hoofdpersonen. Toegang is gratis en aanmelden kan via deze link.

BRON: Regionaal Informatie Centrum

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen