Beide KDC-10’s zijn in 1992 overgenomen van luchtvaartmaatschappij Martinair en zijn omgebouwd tot tanker- en transportvliegtuigen, waarna ze halverwege 1995 in gebruik zijn genomen. Met de komst van de KDC-10 beschikt de Koninklijke Luchtmacht over de mogelijkheid grote hoeveelheden vracht en personeel snel en over lange afstanden te vervoeren. De KDC-10 doet ook dienst als vliegend tankstation. Door in de lucht bij te tanken kunnen jachtvliegtuigen zoals de F-16 en F-35, maar ook toestellen van andere landen langer in een operatiegebied worden ingezet.
Landelijke bekendheid kreeg de KDC-10 tijdens de inzet voor humanitaire hulpvluchten naar landen in Midden- en Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten. Een voorbeeld hiervan zijn de vluchten van en naar Haïti dat in 2010 door een zware aardbeving werd getroffen. Recent is het toestel ingezet tijdens de evacuatie-vluchten uit Kaboel.
Met het afscheid van de KDC-10 sluit de Koninklijke Luchtmacht een periode af waarin ze beschikte over eigen strategische luchttransport. De taken van de KDC-10 worden overgenomen door de nieuwe A330 MRTT-toestellen. Nederland neemt deel aan een vliegtuigpool voor tanker- en transportvliegtuigen. Op initiatief van Nederland nemen in totaal 6 Europese partners hieraan deel. De vloot zal bestaan uit 9 toestellen waarvan 5 toestellen vliegbasis Eindhoven als thuisbasis hebben.
Bijdrage van: Koninklijke Luchtmacht.
Bijschrijft foto: Een KDC-10 tankt een F-16 in de lucht.